Ett långt partnerskap fullt av nytänk
Nyligen publicerade Financial Times sin årliga rankning av världens bästa business schools inom management- och ledarskapsutveckling. För 18:e året i rad rankas SSE Executive Education högst i Norden och de baltiska länderna. Man klättrar även globalt till plats 21 från en 26:e plats förra året. Den höga kvalitén är ett resultat av många års integration av forskning och näringsliv, bland annat genom nära samarbeten med några av Sveriges största bolag. Ett av dessa är Scania.
Sedan 70-talet har SSE Executive Education och Scania utvecklat program tillsammans i ett unikt partnerskap. Med åren har dessa program blivit en naturlig och självklar del i Scanias ledarutveckling. Idag nästan 50 år senare präglas detta partnerskap alltjämt av förändring, utveckling och dialog – precis som man vill ha det.
– Idag är vi partners i fyra av de sex konsortieprogrammen: IMP, FEM, TIO och BPD. Det är vi tillsammans med bland andra Sandvik, Stora Enso, Atlas Copco, SEB och DeLaval. Programmen har gett våra ledare chansen att utvecklas tillsammans med sina kollegor, andra företags chefer och genom programmiljön i sig, säger Henrik Henriksson, vd och koncernchef på Scania.
Det långa partnerskapet en nyckelfaktor
På SSE Executive Education ser man positivt på partnerskapet med Scania och menar att de många åren tillsammans varit ett framgångsrecept för bägge parterna.
– Nyckeln till vår framgång är att våra kundföretag har gett oss möjligheten att följa dem så att vi tillsammans kunnat skapa program som kontinuerligt förbättrar och utvecklar deras verksamhet och ledare. Längre samarbeten gör att vi hela tiden kan lära oss och utvecklas tillsammans. Genom åren har vi fått förmånen att möta medlemsföretagens chefer från hela verksamheten. Dialogen med Scania har gjort programmen relevanta och strateginära, säger Elisabeth Kamoun, ansvarig för konsortieprogrammen vid SSE Executive Education.
Vände kris till möjlighet – genom utbildning och utveckling
Partnerskapets styrka märktes inte minst under finanskrisen i början av 00-talet då Scania, till skillnad från andra aktörer i branschen, valde att inte varsla bland sina anställda. Istället fortsatte man att fokusera på utveckling av bland annat bolagets chefer – detta för att bygga upp en långsiktig konkurrenskraft. Det visade sig vara helt rätt beslut.
– Det som händer när man flyttar en medarbetare från den dagliga verksamheten till en lärokontext, är att personen får nya perspektiv och insikter. Tillsammans med andra ledare får de ett helikopterperspektiv och ser bolagets verksamhet i ett större sammanhang. Dessa insikter är otroligt viktiga, inte minst i kristider, säger Elisabeth Kamoun.
Efter många års partnerskap har ledarskapsutvecklingen också blivit ett bekant inslag för många av Scanias ledare. Programmen hos SSE Executive Education är idag ett vanligt delmål för många av Scanias chefer och ledare i deras karriärsutveckling. Dessa utbildningar fungerar som ett komplement till de interna ledarskapsutbildningarna, för ytterligare vidareutveckling av chefer på Scania.
– Man kan jämställa det med en slags intern ledarskapscertifiering. För många av Scanias chefer är programmen ett naturligt steg och något som de verkligen vill göra. Det är ett otroligt positivt kvitto på mervärdet i våra program, säger Elisabeth Kamoun.
Fortsätter växa tillsammans
Idag står Europa för omkring hälften av Scanias omsättning. På andra sidan står Latinamerika och Asien med 20 respektive 15 procent. Nu tar Scania nya stora kliv framåt för att växa ytterligare på dessa marknader. Det gör man i en tid som präglas av digitalisering, elektrifiering och autonoma fordon. Detta kräver såväl kunskap, perspektiv och nya insikter. En sak är säker – framtiden behöver trygga, kompetenta och nyfikna ledare som vågar leda den snabba utvecklingen framåt.