Du har deltagit i utbildningsprogrammen Företagsekonomi för chefer och ledare samt Executive Managent Program (EMP). Vad var bakgrunden till denna satsning?

– Precis som för alla andra inom Scania så har jag en utvecklingsplan som jag med jämna mellanrum bollar med min chef. Utvecklingsplanen visar vilka kompetensområden jag kan utvecklas inom. Vi kom fram till att det skulle vara ett bra sätt att höja min potential som chef, och därmed min förmåga att bidra till ytterligare optimering och förbättring i verksamheten, om jag fyllde en del kunskapsluckor vad gäller ekonomi och affärsutveckling. Kunnande kring företagsekonomi blir allt viktigare för någon som har en roll som innebär ett stort ekonomiskt ansvar. Samtidigt jobbar vi på Scania stenhårt med förändrings- och förbättringsarbete och det är viktigt att ha en uppdaterad omvärldsanalys, vilket EMP ger dig.

Om vi tar en utbildning i taget, vad har du för generella reflektioner kring programmet Företagsekonomi för chefer och ledare?

– Något som gjorde intryck på mig var den stora spännvidden i utbildningen. Vi utgick från grunderna i de tre olika rapporterna balansräkning, resultaträkning och kassaflödesanalys, samt hur de hänger ihop. Sedan fortsatte vi hela vägen till att vi mot slutet av utbildningen fick göra egna analyser av ett företags rapportering och dra slutsatser med förslag på förbättringar. Hela spannet däremellan täcktes in, till exempel hur olika intressenter ser på olika delar eller hur valet av finansieringsalternativ kan skapa en bättre avkastning. Det breda spannet stack verkligen ut.


“KUNNANDE KRING FÖRETAGSEKONOMI BLIR ALLT VIKTIGARE FÖR NÅGON SOM HAR EN ROLL SOM INNEBÄR ETT STORT EKONOMISKT ANSVAR.”


Så utbildningen levde upp till sitt löfte att ge ökad förståelse för de ekonomiska och finansiella aspekterna av en verksamhet?

– Ja, den gav mig inte minst en djupare förståelse för finansiella begrepp och deras samband, till exempel finansiering och hävstångseffekter. En reflektion jag själv hade efter kursen var att det fanns mer att förstå än jag initialt trodde. Nu behärskar jag det ekonomiska språket mycket bättre och kan exempelvis vara ett bättre bollplank för en ekonomichef i min ledningsgrupp. När man jobbar i ett storföretag som Scania känns det också nyttigt och viktigt att få bättre grepp om helheten kring företagets rapportering. Även om man har ett stort ekonomiskt ansvar i sin roll så är man ju själv en kugge i ett långt större maskineri och tar inte alltid in hur allt hänger ihop i en helhet.

Finns det något annat som du specifikt uppskattade med programmet?

– Jag tyckte att sammansättningen av gruppen var väldigt bra. Det fanns en mix av olika branscher, erfarenheter och storlek på bolag representerade som gjorde att det blev bra spänst i diskussionen. När vi diskuterade case fanns det många infallsvinklar i rummet, vilket gjorde det mycket lärorikt. Jag vill också ge en eloge till läraren Johan Graaf som var fantastisk, både rent kunskapsmässigt och hur han pedagogiskt fångade upp gruppen och fick med alla på resan. Det är klart att man har en hög förväntansbild på en utbildning som anordnas av Handelshögskolan i Stockholm Executive Education, men de levererade på det också. Dessutom var de lyhörda och intresserade av vår feedback och våra förbättringsförslag.

Till vem skulle du rekommendera Företagsekonomi för chefer och ledare?

– Jag tror att utbildningen fungerar ganska brett för alla som har ett ekonomiskt ansvar som chef och samtidigt behöver komplettera sina kunskaper inom ekonomi.

Om vi fokuserar på det andra utbildningsprogrammet, EMP, vilka är dina generella reflektioner?

– Om man i min roll ska vara duktig på förändrings- och förbättringsarbete, vilket är något Scania sätter högt upp på prioritetslistan, så måste man ha en uppdaterad bild av förutsättningarna i omvärlden. Det är något som man får genom denna utbildning, till exempel med ett avsnitt om AI, vilket kan vara ett verktyg för att kunna jobba ännu mer ”lean” i olika flöden. Vi fick också en analys av de rådande politiska vindarna och deras konsekvenser. Det var dessutom väldigt inspirerande att ta del av föreläsningarna och stärka upp sin kunskapsbas till exempel vad gäller global ekonomi, varumärkesstrategier, klimatutmaningen och hur man kan förmedla budskap som några exempel.

Levde även detta program upp till förväntningarna, med fokuset på de viktigaste verktygen och metoderna för att förstå förutsättningarna för affärs- och verksamhetsutveckling?

– Ja, det gjorde det. Personligen uppskattade jag att fokus inte var så starkt på ledarskapsutveckling eftersom kunskapsluckan inte låg där för min del. Sedan tror jag att utbildningen ger mer om man, som jag själv, redan tidigare har reflekterat över de ämnen som täcks in. Programmet kräver viss erfarenhet som chef och att man har en roll på ledningsnivå, med tanke på att det handlar om det tyngre strategiarbetet som varumärkesstrategier, innovation och så vidare.

Finns det något annat som du specifikt uppskattade med programmet?

– Något som fastnat på min näthinna var första modulen med Kjell A. Nordström som föreläsare. Det var för mig ett av de där tillfällena då man tar intryck av insiktsfulla personer och sedan bär med sig uttryck och tankesätt från dem. Över huvud taget så märktes det under programmet att det händer något speciellt och är mycket givande när man på det här viset samlar en grupp erfarna människor med någon som modererar samtal och adderar nya infallsvinklar. Även EMP-gruppen hade mycket bra sammansättning och snacket fortsatte långt in på kvällarna, vilket väl är en bra måttstock.

Hur ser du på kombinationen av de två programmen?

– För mig matchade utbildningarna mina utvecklingsbehov väl. Det märktes under den mycket snabba företagsekonomigenomgång som ingick i EMP. Den skulle jag ha haft svårt att hänga med i utan att först ha deltagit i Företagsekonomi för chefer och ledare.

 


“DET HÄNDER NÅGOT SPECIELLT OCH ÄR MYCKET GIVANDE NÄR MAN PÅ DET HÄR VISET SAMLAR EN GRUPP ERFARNA MÄNNISKOR MED NÅGON SOM MODERERAR SAMTAL OCH ADDERAR NYA INFALLSVINKLAR.”


Relaterade program

Kontakta mig

Viktoria Norell

Account Manager

Tel: +46 8 586 175 40

viktoria.norell@hhs.se

Kontakta mig

Daniel Engblom

Account Manager

Tel: +46 (0)70 754 21 65

daniel.engblom@hhs.se

Dante Wester

Kontakta mig

Dante Wester

Account Manager

Tel: +46 (0)76 114 53 54

dante.wester@hhs.se