Varför ska man gå Rådgivande försäljning?

– För att bli effektivare i sin egen kommunikation och för att få bättre balans och resultat i sina möten. Jobbar man efter metodiken kommer den generella energin, orken hos dig, att öka dessutom, säger Kim.

Kan du berätta lite mer om utbildningen?

– I grunden handlar det om att deltagarna ska hitta sin personliga stil i olika försäljningssituationer. Vi vill ta upp försäljningens varierande situationer med tyngdpunkt på vad kommunikation och försäljning av försäkringsprodukter handlar om i grunden och hur den påverkar genom till exempel bemötande och attityd.

Hur skiljer sig denna utbildning jämfört med andra liknande?

– Vi är ute efter att utveckla människan i dig, det som frigör din kraft och din potential eftersom det skapar möjligheter i din kommunikation.

Kan du ge något exempel?

– Kunden upplever ofta att hen inte blir lyssnad på eller får en allt för grovt anpassad produktpresentation som inte utgår från kundens uttalade och accepterade behov. Med den här informationen och förståelsen kan du som säljare hitta nycklarna och använda dem på sätt som gynnar alla i situationen. Att vara rådgivare ställer höga krav. Du behöver både kunna produkterna, ekonomi och samtidigt som du har höga etiska och legala krav på dig hur rådgivningen får ske. För att det ska fungera behöver din kommunikativa förmåga vara välutvecklad. Det är just detta vi fokuserar på i utbildningen.

Vad kan man som deltagare förvänta sig för resultat?

– Genom självkännedom kommer du att bli bättre på kommunikation och därmed rådgivande försäljning. Vi ser att kundnöjdheten ökar samtidigt som vår förmåga att sälja in en relevant helhetslösning till kunderna på ett kundanpassat sätt blir bättre. Helt enkelt att öka intjäning på ett etiskt sätt.

Den senaste programomgången genomfördes online. Hur funkar det som format?

– Bra! I och med rådande läge ställde vi snabbt om till virtuell utbildning och kunde ge våra deltagare en fullvärdig utbildning.

 


Vad säger deltagarna om utbildningen?

Filippa Andersen från SEB har gått Rådgivande försäljning alldeles nyligen, som en del av utbildningen i samband med en ny tjänst. Hon undrade hur det skulle fungera med en helt digital utbildning men blev positivt överraskad.

Vad hade du för förväntningar?

– Helt ärligt, ganska låga förväntningar på grund av att det skulle ske helt och hållet på distans. Jag har aldrig tidigare gått en digital utbildning och gillar verkligen att träffa folk på utbildningar eftersom det blir bra dialoger och diskussioner. Innehållet däremot hade jag höga förväntningar på eftersom jag vill lära mig bemöta olika typer av personligheter, något jag verkligen behöver i mitt jobb.

Hur fungerade det digitala upplägget?

– Det fungerade superbra och kändes väl förberett. Man förstod att de sett till att styra upp det ordentligt vilket vi alla uppskattade. Jag blev positivt överraskad över hur mycket man kan göra med tekniken. Vi kunde sitta i stor grupp och sedan delas in i små grupper vid övningar, för att slutligen komma tillbaka till den stora gruppen. Dessutom var chatten igång hela tiden.

Hur kan du använda dig av utbildningen i din vardag?

– Jag kommer verkligen ha användning av den då jag lärt mig massor. Jag gick den samtidigt som några kollegor till mig så vi fortsätter ju samtalen och eftersom föreläsningarna är sparade kan jag gå tillbaka till dessa vid senare tillfällen.

Kontakta mig

Annmari Hägg Håkansta

Specialized Client Director

Tel: +46 70 639 20 09

annmari.hakansta@exedsse.se

Ylva Wallin - SSE Executive Education

Kontakta mig

Ylva Wallin

Program Manager

Tel: +46 8 586 175 93

ylva.wallin@exedsse.se