Muntert mingel med fokus på innovation när vi firade 50 år
Det var glada återträffar och nya bekantskaper som stiftades när SSE Executive Education bjöd på 50-års firande “50 years and counting…”.
Sorlet från några hundra deltagare lade sig som en behaglig fond medan Handelshögskolans atrium fylldes på inför minglet och de stundande seminarierna i aulan. Innovations- och hållbarhets temat gladde många som var där för att bli inspirerade och glänta på dörren till framtiden.
Studenterna i atriet sitter lugnt och arbetar vidare med sina skoluppgifter. De låter sig inte störas av att näringslivet och lärosätet har ännu en träff på skolan, de är vana och förmodar att de själva kommer att stå där inom en inte alltför lång tid.
Handelshögskolan – en naturlig samlingsplats
Och för många som kommer till dagens event är skolan en naturlig samlingsplats. Antingen har man gått sin grundutbildning här eller så har man vidareutbildat sig i skolans namn – i vissa fall bägge delar. Kim Hansson (NordSIP) har vidareutbildat sig via SSE Executive Education och både hon, Karin Norling och Anna Källqvist (If P&C Insurance) lockas av dagens löften om framtidsvisioner, inspiration och innovation.
Alla är självklart här för att höra vad ekonomiprofessorn Micael Dahlen har att säga men anser samtidigt att det viktigaste under dagen händer mellan föreläsningarna.
– Jag är här för att vidga vyerna och få lite information om annat än min egen verklighet, säger Anna Källqvist och får medhåll från de andra.
Strävar efter att bli mer effektiva
Pontus Sjöstrand (Måleriföretagarna i Sverige) och Dan Fahrman (Ericsson) står och pratar över en bit laxmacka. De är båda överens om att innovation och inspiration behövs dagligen oavsett storlek på företaget och har precis som Lars Tisén (Conapto) framförallt kommit för att ta del av expertpanelen, modererad av House of Innovation och Frida Pemer.
– Att vara här är högst relevant för oss eftersom vi strävar efter att bli effektivare hela tiden, säger Lars Tisén och lägger därtill att minglet är “riktigt bra”.
Det viktiga är att vi pratar med varandra
När dörrarna öppnas och alla slagit sig ned hälsar konferenciererna Pamela och Didrik välkomna och lämnar över till SSE Executive Educations vd Anders Richtnér som i sin tur rutinerat och med varm hand ger mikrofonen till Micael Dahlen med utmaningen att sno in sin dotter i föreläsningen. Utmaningen accepteras och under sin timme på scen får Dahlen hela sin publik att ömsom skratta ömsom skruva på sig då han under namnet “The future currency is you” drar saker till sin spets eller redovisar med siffror, tabeller och youtube-klipp hur verkligheten och framtiden – kanske – ser ut.
– Men det viktiga är egentligen att vi ses, alltså att människor träffas. Det är framförallt vad jag hoppas att jag kan ge i dag, få någon att tappa hakan, några att skratta och få människor här i dag att prata med varandra, säger Micael Dahlen.
Vi vill fortsätta vara relevanta
Under pausen, innan expertpanelen drar igång, står Magnus Lindwall och Thomas Ferngren (Telia) och knappar på sina telefoner. Magnus pekar på en skylt utanför aulan som visar att mobiltelefon är förbjuden inne i salen. Så skrattar han till. Micael Dahlen hade inledningsvis uppmuntrat en helt fullsatt sal att ta upp sina mobiler och skicka en hälsning till någon för att visa sin uppskattning. Innan föreläsningen var slut bad han folk berätta om de fått svar. Merparten hade det och han kunde knyta ihop sin säck med en uppmaning om att fortsätta ta hand om varandra genom omtanke. Det var väl i ärlighetens namn bara en av flera gränser han passerade – men på ett bra vis – och Magnus Lindwall bestämmer sig för att börja följa professorn på twitter.
– Vi är här för att vi är nyfikna och vill fortsätta vara relevanta. Det går inte att sluta utvecklas nu, allt handlar om att “stay alert”, hävdar båda.
En av dem har valt att gå ned i arbetstid för att vara mer med barnen och den andra säger att det är viktigt att inte avspisa de unga på arbetsmarknaden utan se till så att de äldre kollegorna istället går sociala medier-utbildningar för att, även om man inte vill använda plattformarna privat, använda dem professionellt.
– Man behöver inte göra allt så stort heller, att bara sluta förhålla sig immun mot förändringar är en bra början.
Debatten hade ett bra flow
Efter minglet med kaffe och skira bakelser tar expertpanelen med tema “Innovation and reskilling” över. Frida Pemer för en saklig och uppskattad moderering när Anna Bäck CEO på Kivra, Henrik Jonzén Audit Partner på Ernst & Young, Robert Sjöström President Global Operational Services och CIO på Essity, Jakob Nordfeldt, entreprenör och SSE-student och Sarangua Tsogtoo SSE-student diskuterar.
– Det är lätt att vara självkritisk men jag tycker det gick fint och hela debatten hade ett bra flow, säger Sarangua Tsogtoo efteråt.
– Jag gillar när man är självkritisk. Det är jag själv jämt och det borde vi alla vara i ännu högre grad, säger Jakob Nordfeldt och berömmer i nästa andetag förbigående Frida Pemer för insatsen som moderator.
Den digitala effekten kan hjälpa
Sista rundan kliver docent Susanne Sweet från Misum SSE och professor Frank Boons från University of Manchester upp på aulans scen och berättar att de har samma spår i föreläsningarna men kommer dela upp sina framträdanden. Under namnet “Mistra Future Fashion/Sustainability & Innovation” tar de upp ”möjligheterna och kraven för företag och företagare att förhålla sig till för en hållbar planet och hur man kan vara delaktig”. Flera exempel från modebranschen bollas upp, för hållbar teknik men också för hållbara affärsmodeller.
När deltagarna avslutar sin dag med ett glas bubbel i hand konstaterar Frank Boons att även om framtiden för kommande generationer ärligen inte ser särskilt ljus ut bör vi lära oss att leva med det vi har att vänta och se till det vi kan åstadkomma. Den digitala trenden och dess effekter kan kanske hjälpa mer än vi tror, enligt honom.
Susanne Sweet som talat om vikten av kompetens, inspiration och forskning menar att modeindustrin som är hennes fokusområde per definition är ung eftersom det är hos de unga mode ofta uppkommer.
– Eller hos de unga och kvinnorna får jag säga. Och här finns det nya affärer att hämta – här är verkligen framtiden.