Hallå där Johan Nyman
HALLÅ DÄR! Johan Nyman, Utvecklingschef på Länsförsäkringar
Johan Nymans jobb är att stärka Länsförsäkringars konkurrenskraft på marknaden. Redan när han gick programmet Ledarskap genom personlig utveckling (LPU) arbetade han med utvecklingsverksamheten på företaget. Idag är han utvecklingschef för Länsförsäkringar AB.
• Hur kom det sig att du valde LPU?
Jag är civilingenjör i botten och läste även logistik och miljöteknik i Tyskland innan jag tog en MBA på Handelshögskolan i Stockholm. Lite senare kände jag att jag ville komplettera mina teoretiska utbildningar med ett mer praktiskt orienterat program i ledarskap, och hur man leder människor under en förändringsprocess.
• Vad tyckte du om programmet?
Det här programmet är inte en föreläsningsserie utan en förändringsresa. Det var ett mycket genomarbetat innehåll och det kändes väldigt professionellt i upplägget. Framför allt var det nyttigt att få ett helhetsperspektiv på hur det är att leda människor och förstå människors beteenden vid förändringar. Det fanns också en teoretisk grund att utgå från, vilket var ett krav när jag valde ledarskapsutbildning. Jag tycker också att det var hög klass på de som undervisade. Deras roll var snarare som facilatorer än föreläsare.
• Vilka moment i utbildningen har du haft mest nytta av i ditt arbete?
Jag har svårt att peka ut något enskilt för det var helheten som imponerade mest. Ett avsnitt handlade om hur man själv fungerar – Jaget. Ett annan om Laget och det tredje om samspelet inom organisationen och hur det interagerar med omvärlden. Allt knöts sedan ihop för att få en holistisk överblick. Det gäller att tänka på Gruppen, Individen och Helheten, och på hur viktigt samspelet är.
• På vilket sätt tror du att din arbetsgivare fått nytta av ditt deltagande?
Det jag lärt mig har framför allt kommit till användning när jag ansvarat för uppbyggnaden av vår utvecklingsverksamhet inom Länsförsäkringar. Men också när jag som projektchef arbetat med Solvency II-förberedelserna internt (ett EU direktiv för att harmonisera regelverket inom försäkringsbranschen i alla EU-länder, reds.anm.). Det är den största förändringen som vår bransch gått igenom, och då har ledarskap och förståelse för beteendeförändringar varit en nyckelfaktor. Här har jag haft stor praktisk användning av kunskaperna från LPU.
• Hur har du förändrats som chef?
Jag har fått bättre förståelse för hur jag själv agerar i olika situationer, men också hur kollegor och medarbetare fungerar i förändring. Enkelt uttryckt har jag fått verktyg för att se bättre. Jag har också utvecklat min förmåga att driva förändring under stor osäkerhet, vilket varit ovärderligt i Solvency II-förberedelserna. Där har vi många gånger tvingats agera utan att veta exakt vad vi måste göra. Vi har bara haft en riktning att följa.
• På vilket sätt är programmet relevant för just din bransch?
LPU är inte ett industrispecifikt program utan ger generella kunskaper i ledarskap. Jag tror den passar bra för alla branscher, inte minst med tanke på att de flesta industrier idag är mer eller mindre utsatta för ett stort omvandlings- och förändringstryck.
• Vad är ditt råd till en blivande programdeltagare?
Hoppa på utbildningen, men se till att du har tid så du kan vara fokuserad hela tiden. Jag jobbade parallellt men det gick bra ändå eftersom jag säkrat upp tid i förväg. Jag tror också att det är en fördel om man redan har erfarenhet av ledarskap innan man går programmet, för då har man egna upplevelser att ta med sig in i utbildningen. Man ska också vara generös med sig själv. Det är genom att dela sina erfarenheter med andra som man lär sig och får förståelse för olika frågor.
• Motsvarade programmet dina förväntningar?
Ja det tycker jag. Jag blev överraskad över hur stort utbyte man fick av varandras erfarenheter. Att det går att lära så mycket av varandra. Vi som gick utbildningen har träffats flera gånger i efterhand. Dels några gånger med hela gruppen men ännu oftare i mindre konstellationer. Det blir en härlig kamratskap och man skaffar sig ett bra nätverk för framtiden.