Att välja förändring
Den första förändringen läsaren av Choosing Change bör göra är ändra sättet att läsa businessböcker. Vi är vana med amerikanskinspirerad affärslitteratur: stor font, stora diagram och sammanfattande lådor här och var i texten. Sådana böcker kan man skumma och få en tillräcklig insikt i genom att läsa sammanfattningarna. Choosing Change kräver mer än så av sin läsare. Författarna går igenom förändringsprocesser och tar upp väldigt mycket material och färska forskningsresultat. Boken fungerar inte som en ”quick fix” men den ger djup insikt i vad som styr förändringsprocesser, både hos människor och hos företag.
Författarna, Walter McFarland och Susan Goldsworthy är erfarna företagsledare men de bygger inte bara på egna och andras erfarenheter. Bokens tankegångar illustreras visserligen med många case från verkligheten men det är neurologins nya landvinningar som är det intressanta. Eftersom författarna speglar olika förändringsstrategier med hur vår hjärna är uppbyggd och hur vi fungerar blir resultatet ett övertygande resonemang om hur man skapar bestående förändring.
Det finns två huvudbyggstenar i författarnas argumentation. Den första är att nyckeln till bestående förändring i företag är att den eller de som leder förändringsprocessen förändrar sig själva. Det krävs en ärlig vilja till förändring hos ledaren, ett fokus på förändring. Därför är boken uppbyggd i två avdelningar: Den förändringsfokuserade ledaren och det förändringsfokuserade företaget.
Den andra byggstenen, som är gemensam för de två avdelningarna, är författarnas modell för förändring – fem D:n. De fem D:na står för nyckelelement att beakta vid förändring, och härleds från de engelska orden Disruption, Desire, Discipline, Determination och Development. Dessa element åskådliggörs med exempel i boken men även här kan det vara nyttigt med en kort genomgång. Var och en som deltagit i en framgångsrik förändringsprocess kan känna igen delar av dem.
Disruption står för ett avbrott eller en störning. Det är ett skeende som utlöser en önskan om förändring, en verklighet man inte kan ignorera. På företagsplanet kan det vara en förändring i konkurrensfältet men både på det personliga planet och för företaget är det ett medvetet val att reagera på störningen. Här ligger nyckeln till bokens titel: att välja förändring. Författarna argumenterar med hänvisning till neurologiska upptäckter att vi alltid har en möjlighet till aktiva val i ögonblicket innan vanans makt eller känslorna tar överhanden.
Desire är bron mellan dröm och verklighet. Det är viktigt att definiera vad man vill förändra, och att använda störningen i tillvaron för att aktivt formulera denna önskan. Susan Goldsworthy går igenom hur man kan tygla sin hjärna för att skapa en drivande vision. Det handlar mycket om fokus och om att förstå sina bevekelsegrunder och motiveringar. Hon bygger in viktiga begrepp från sina tidigare böcker som ”Secure base” och ”Mind’s eye”.
Det går inte att undvika att det krävs konsekvent arbete för att skapa bestående förändring. Det är svårigheterna som får oss att söka patentlösningar – som till exempel underkurer för att gå ner i vikt. Disciplin är således det tredje D:et och Choosing Change går igenom begrepp som kompetensutveckling och viljestyrka.
Det finns inte genvägar men en tröst är att man blir bättre på det man gör ofta. Författarna förespråkar förändringar med små steg men ibland blir det litet väl mycket goda råd. Läsaren får sovra i texten och ta till det som känns mest relevant för honom/henne.
Det fjärde D:et står för Determination – beslutsamhet eller fasthet. Oberoende av hur väl planerad din eller företagets förändringsresa är kommer det att uppstå hinder på vägen. Då är det av vikt att vara vid god hälsa både mentalt, fysiskt och känslomässigt. Författarna diskuterar förändringsprocessen och vikten av att släppa taget om ”det gamla” och bygga motståndskraft mot bakslag.
Development – utveckling – är slutligen målet. Det är inte förändringen i sig, utan en kontinuerlig förbättring vi eftersträvar. Det viktiga är inte att bli perfekt, utan att skapa ett klimat som är öppet för förändring och tillit.
Det gör inte boken rättvisa att kort försöka återskapa författarnas modell. Varje steg är innehållsrikt och nyanserat framställt och det finns många guldkorn både för individen och för organisationen. Argumentationen med neurologins termer, uppbackat med ”case” är övertygande. Mängden av begrepp och neurologisk terminologi kan ibland verka förvirrande. Den som läst Goldsworthy tidigare känner igen sig och denna text fördjupar de tidigare. Uppdelningen i individ och företag är logisk och den är även tydlig såtillvida att den förra delen är skriven utifrån ett coachande förhållningssätt, medan den senare delen är mer rådgivande, konsultmässig.
Choosing Change är väl underbyggd, väl skriven och väl argumenterad och även pedagogiskt väl uppbyggd. Den är också så innehållsrik att den inte är helt lätt att ta till sig. Och det ligger i sakens natur att kontinuerlig, väl genomförd förändring inte är lätt. Denna bok är inte heller en patentmedicin men den ger ett användbart ramverk och mycket inspiration!
Robin Elfving
Walter McFarland och Susan Goldsworthy: Choosing Change.
McGraw Hill Education 2014. 238 sidor.
Recensenten är företagsledare och litteraturvetare