PorträttHar du varit i närheten av professionellt digitalt nätverkande så är chansen stor att du stött på Jackie Kothbauer. Som Sveriges förmodligen kunnigaste expert inom personal branding, influencer marketing och social selling är hon ett självklart inslag som föreläsare på SSE Executive Educations program Managing Professional Services, programmet med fokus på att leda i kunskapsintensiva tjänsteföretag. Här delar hon med sig av sina fem bästa tips på hur du som ledare bäst uppmuntrar, utnyttjar och stärker dina medarbetares digitala nätverkande.

1. Bli en motor, inte en bromskloss
Det är svårt att lyckas med digital transformation av kundrekrytering och talangrekrytering för en ledare som är digital analfabet.

2. Skapa ett unikt erbjudande med hjälp av personliga varumärken
En konsults värde ligger inte bara i referensportföljen utan även i personlighet, arbetssätt och kontaktnät. Investera i en 360 graders presentation av ditt team.

3. Utnyttja värdet av nätsmarta medarbetare
Människor bygger upp sin digitala kompetens på fritiden genom att vara aktiva i sociala medier, spela dataspel och använda appar. Allt från träning, viktminskning och matlagning till att administrera knattefotbollslag, köksrenovering och tävla i biljard på nätet.

4. Integrera digital utbildning i vardagen
Uppmuntra fler medarbetare att satsa på sin digitala kompetensutveckling. Varför inte gå laget runt på månadsmötet och tipsa om nya appar, intressanta klipp eller berätta om personliga upplevelser?

 5. Team Branding och Personal Branding hör ihop
Ett fotbollslag med fem starka stjärnor lyfter laget, vilket i sin tur ökar värdet av varje spelare i omvärldens ögon. Starka personliga varumärken bygger lagets varumärke och ökar attraktionskraften gentemot kunder och talanger. Personal Branding och Team Branding är ett självklart tandempar som stärker erbjudande och konkurrenskraft på marknaden. Därför föreläser Jackie Kothbauer på MAPS.